Onko 23. syyskuuta neitsyen ja leijonan tähdistössä tapahtuva tähtitaivaan ryhmittyminen Ilmestyskirjan 12. luvun kuvastoon synnytystuskissa olevasta vaimosta merkki sodasta, joka puhkeaisi pian taivaassa ja missä Lucifer enkeleineen syöstään maanpäälle ennen Jeesuksen toista tulemusta?

Sivuni eräs lukija informoi minua tästä eläinradan tähtimerkistä jo viime vuoden puolella, mutta olen ollut melko vastahakoinen lähestymään tätä aihetta aiemmin koska se tuo mieleeni liikaa ennustajaeukkojen horoskooppihöpinät. Tämä ei tarkoita ettenkö uskoisi myös tähtitaivaan ilmiöiden antavan lisävaloa lopun ajan tapahtumien mahdolliseen ajankohtaan. Käsittelin jo pari vuotta sitten niin sanottua ”verikuuprofetiaa” vuosien 2014 – 2015 kuunpimennysten tetradista, jotka osuivat yhteen heprealaisten kuukausijuhlien kanssa. Jeesus itse sanoi tulemuksensa merkeistä, ”Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat” (Luuk. 21:25). Ennennäkemättömän voimakkaiden Harvey ja Irma hirmumyrskyjen runnellessa vastikään Yhdysvaltojen etelärannikkoa onkin mielenkiintoista huomata, että tämä kohta puhuu myös hirmumyrskyistä ja tulvista Jeesuksen paluun läheisyyden tunnusomaisina merkkeinä. Tällä alueella on oltava silti varovainen ja tehtävä jyrkkä pesäero pakanalliseen ja okkulttiseen astrologiaan, jonka harjoittamisen Raamattu kieltää yhdessä noituuden ja epäjumalainpalveluksen kanssa (3. Moos. 19:26, 5. Moos. 18:10).

Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää.

Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. – Ilm. 12:1-3

Our-Lady-of-Grace-01
Roomalaiskatolisessa kirkossa suosittu kuvaus Mariasta taivaan kuningattarena on johdettu Ilmestyskirjan 12. luvun profetiasta synnystystuskissa olevasta vaimosta, joka on vaatetettu auringolla, jonka jalkojen alla on kuu ja jonka päätä seppelöi 12 tähteä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tähdistä ennustelu olisi aina pelkkää pakanallista hölynpölyä. On muistettava, että Matteuksen toisessa luvussa mainitut Itämaan tietäjät olivat Zarathustralaisia astrologeja, jotka tiesivät tähtimerkkien perusteella milloin heprealaisten profeettojen ennustama juutalaisten Kuningas olisi syntyvä. Kun Herodes kyseli Jerusalemiin saapuneilta tietäjiltä Beetlehemin tähden – mikä erään teorian mukaan olisi ollut Jupiterin ja Saturnuksen konjuktio 7 eKr. (tähden on täytynyt edeltää joka tapauksessa Herodeksen kuolemaa vuonna 4 eKr.) – ilmestymisen tarkkaa ajankohtaa, hän lähetti sotilaansa tappamaan Beetlehemistä ja sen ympäristöstä kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset surmatakseen juutalaisten tulevan kuninkaan, jonka hän nähtävästi pelkäsi uhkaavan hänen dynastiansa valtaa Juudeassa (Matt. 2:16). Matteuksen evenkeliumi kertoo Joosefin paenneen Marian kanssa Egyptiin siksi ajaksi kunnes Herodes oli kuollut jolloin hänen valtansa peri tämän poika Arkelaus. Pelätessään Arkelausin jatkavan hänen isänsä jalanjäljissä, Joosef ja Maria asettuivat Juudean sijasta Galilean Nasaretiin missä Jeesus asui Johannes Kastajan saapumiseen asti.

Vaimo ja lohikäärme

Ilmestyskirjan 12. luku mukailee tätä Matteuksen 2. luvun kertomusta apokalyptiikalle tunnusomaisella kryptisellä kuvakielellä:

Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää. Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.

Kirkkohistorian perinteinen tulkinta – jota roomalaiskatolinen kirkko pitää yhä esillä – on ollut se, että tämä nainen viittaisi Neitsyt Mariaan, joka synnytti poikalapsen, ”joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla” ja joka ”temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.”

Jae 9 kertoo suuren tulipunaisen lohikäärmeen olevan ”se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan” ja kolmasosa taivaan tähdistä, jonka sen pyrstö heitti maan päälle viittaa jakeen mukaan hänen enkeleihinsä. Lohikäärmeen seitsemän pään, kymmenen sarven ja sen päissä olevien seitsemän kruunun merkitys saa taas selityksensä Ilmestyskirjan luvuissa 13 ja 17 missä puhutaan ensimmäisestä pedosta jolle lohikäärme antoi ”voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan” (Ilm. 13:2). Eli tässä näyssä palataan selvästi Matteuksen 2. luvun tapahtumiin missä Saatana yritti Herodeksen kautta tappaa vaimon synnyttämän poikalapsen murhaamalla kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset Beetlehemistä. Jakeessa 6 kertomus jatkuu näin, ”Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.” Jos tätä profetiaa on oikein soveltaa Jeesuksen äitiin, tämä jae voisi ilmoittaa sen ajan minkä Joosef ja Maria oleskeli erämaassa eli Egyptissä lähdettyään pakoon Herodesta.

Koska Herodes kuoli vuonna 4 eKr., Jeesuksen syntymävuodeksi saataisiin 7 tai 8 eKr. Tosin Kristuksen syntymä 7 ”ennen Kristusta” voi olla hieman hämmentävä ilmaisu. Syytettäköön tästä 500 -luvulla elänyttä munkki Dionysius Exiguusta, joka oli nauttinut otaksuttavasti liikaa kirkkoviiniä, kun hän laski Jeesuksen syntymän tapahtuneen vasta neljä vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen. En siis kiistä suoralta käsin sitä, etteikö näyn vaimo voisi tarkoittaa myös Jeesuksen äitiä Mariaa, mutta vain harvat Raamatun profetioista ovat niin yksiselitteisiä että niissä viitattaisiin vain yhteen ainoaan asiaan tai tapahtumaan. Jakeiden 6 ja 14 viittaus 1260 päivään täytyy ymmärtää myös laajemmassa kontekstissa rinnakkaisviittauksena Antikristuksen kolme ja puoli vuotta kestävään valtakauteen ennen Jeesuksen paluuta Öljymäelle. Ilmestyskirja viittaa tähän 1260 päivää, 42 kuukautta tai kolme ja puoli vuotta kestävään ajanjaksoon 12. luvun lisäksi luvuissa 11 ja 13. Danielin kirjasta voimme nähdä sen sijoittuvan 70. vuosiviikon jälkimmäiselle puoliskolle (Dan. 9:27, 12:7-13).

Paljon uskottavammin näky tarkoittaakin vaimolla Israelia kuin Mariaa tai edes kristillistä seurakuntaa (Kristuksen morsianta) kuten jotkut ovat tulkinneet. Ensinnäkin, kuvaus vaimosta seuraa heti perään luvun 11 kuvausta Israelista missä Jerusalemin mainitaan joutuvan pakanakansojen tallaamaksi 1260 päivän ajaksi (rinnastuen täsmälleen saman pituiseen aikaan erämaassa jonne Jumala vie vaimon lohikäärmeeltä turvaan). Toiseksi, Israelia kuvataan kaikkialla Vanhaa Testamenttia Jumalan vaimoksi, joka rikkoi liiton ja tuli portoksi hylätessään liittonsa Jumalan kanssa (Hoos. 1:2). Kolmanneksi, jakeen 1 viittaus aurinkoon, kuuhun ja 12 tähteen on ristiviittaus Joosefin uneen 1. Moos. 37:9:ssä missä Israelin heimoa on kuvattu aurinkona (Jaakob), kuuna (Raakel) ja 12 tähtenä (Israelin 12 sukukunnan kantaisät). Tässä yhteydessä vaimon synnytystuskat viittaavat siis Israelin kokemiin vainoihin, mitkä edelsivät Jeesuksen syntymää (Babylonin pakkosiirtolaisuus, Haaman, Antiokhus Epifanes, Herodes). Saatana yritti tuhota moneen otteeseen Jumalan valitun kansan estääkseen ihmiskunnan Vapahtajaa syntymästä sen keskeltä. Tässä valossa voimme ymmärtää kun jae 2 sanoo, ”Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää.”

Seurakunta ei sovi vaimon paikalla etenkään siksi, että se ei ollut seurakunta, jonka kautta näyn poikalapsi eli Jeesus Kristus syntyi maanpäälle vaan päinvastoin. Näyn kronologian kannalta vaimoa sovittaminen Mariaan on myös ongelmallista. Jakeessa 5 on nimittäin selvä viittaus Jeesuksen taivaaseenottoon, mutta jakeissa 6 – 14 puhutaan vaimon pakenemisesta erämaahan 1260 päivän ajaksi. Jos tämä viittaisi Marian oleskeluun Egyptissä Jeesuksen syntymän jälkeen, niin miksi se mainitaan vasta Jeesuksen taivaasenoton jälkeen? Taivaassa syttyvä sota, Saatanan ja hänen enkeleidensä karkottaminen maanpäälle ja Israel vaimon pakeneminen erämaahan 1260 päivän ajaksi puhuu kronologisesti etenevistä tapahtumista, jotka sijoittuvat vasta seitsemän vuoden vihan ajan tapahtumiin eli Danielin 70. vuosiviikkoon. Jakeissa 1-5 ja jakeissa 6 – 18 mainittujen tapahtumien väliin mahtuu siis koko seurakunnan aika, mikä selittää näyn aikasiirtymän Jeesuksen taivaaseenotosta ja seurakunnan perustamisesta vuonna 33 nykyistä armotalouskautta seuraavaan seitsemän vuoden vihan aikaan jolloin Israel on taas Jumalan ”taloudenhoidon” keskipiste pakanakansojen sijasta.

Samasta syystä Danielin vuosiviikkonäky pysähtyy vuoteen 33 jKr. ja hyppää koko seurakunnan ajan ylitse käynnistyen uudestaan vasta seurakunnan ajan lopussa, kun Israel hallitsee jälleen Jerusalemia ja sen Temppelivuorta (Temppelivuoren päätyminen juutalaisille islamilaiselta Wakfalta oli jo lähellä tämän vuoden heinäkuussa, kun Israelin hallitus otti vuoren väliaikaisesti haltuunsa 14. päivän terrori-iskujen jälkeen missä sai surmansa kaksi poliisia). Marraskuu on kiintoisaa aikaa Israelia silmällä pitäen; ei vain Balfourin julistus täytä tuolloin 100 -vuotta, mutta myös juutalaisvaltion perustamisen valtuuttanut YK:n vuoden 1947 Palestiinan jakosuunnitelma täyttää 70 -vuotta 29. marraskuuta. Samassa kuussa Elisabet II ja Prinssi Philip juhlivat 70 -vuotis hääpäivää (mikäli kumpikin on tuolloin yhä elossa). Luvulla seitsemän ja 70 on suurta painoarvoa Israelin historiassa. Esimerkiksi profeetta Jeremia ennusti Babylonin pakkosiirtolaisuuden kestävän 70 vuotta (Dan. 9:2). Babylonin valtakunta tuhottiin persilaisten taholta vuonna 539 eKr. Luku 539 on yhtäkuin 77 x 7 (ehkäpä munkki Exiguus oli sittenkin johdatuksessa vaikka luostarin vuosikertaviinit saivat hänet kai näkemään kaksi numeroa päällekkäin laskiessaan Jeesuksen syntymävuoden päin mäntyä). Jerusalemin toinen temppeli hävitettiin roomalaisten taholta vuonna 70 jKr. Voisin ottaa näitä esimerkkejä esiin loputtomasti.

Sota taivaassa

Ilmestyskirjan 12. luvun jakeet 7 – 12 puhuu taivaassa syttyvästä sodasta, mikä edeltää lohikäärmeen eli Saatanan syöksemistä enkeleineen maanpäälle jolloin hän alkaa pitää suurta vihaa maanpäällä 1260 päivän ajan.

Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: ”Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos. Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti. Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!”

Näyn loppujakeet 13 – 18 kuvaa Saatanan toimia maanpäällä tuona 1260 päivän aikana, joka edeltää Jeesuksen toista tulemusta: ”Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt. Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä. Ja käärme syöksi kidastansa vaimon jälkeen vettä niinkuin virran, saattaakseen hänet virran vietäväksi. Mutta maa auttoi vaimoa: maa avasi suunsa ja nieli virran, jonka lohikäärme oli syössyt kidastansa. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus. Ja se asettui seisomaan meren hiekalle.” Näyn kronologia esittää siis historian tapahtumat seuraavasti:

  • Jakeet 1 – 4: Kuvaus Israelin ahdingoista ennen Kristuksen syntymää, kun Saatana yritti estää Hänen syntymänsä yrittämällä ensin Jumalan valitun kansan tuhoamista.
  • Jae 5: Jeesuksen syntymä, ristiinaulitseminen, ylösnousemus ja taivaaseenotto.
  • Seurakunnan aika (jää näyn ulkopuolelle)
  • Jae 6: Viittaus Israelia kohtaavaan ahdinkoon seitsemän vuoden vihan ajalla tai 70. vuosiviikon jälkimmäiselle puoliskolla.
  • Jakeet 7 – 12: Taivaassa käynnistyy sota, jonka seurauksena arkkienkeli Miikael ja hänen sotajoukkonsa karkottavat Saatanan enkeleineen maanpäälle, jonka jälkeen Saatana alkaa pitää suurta vihaa maanpäällä 1260 päivän ajan tietäen hänen aikansa käyvän vähiin.
  • Jakeet 13 – 18: Kuvaus Saatanan hirmuvallasta maanpäällä tuona 1260 päivän aikana jolloin Israel ja kristityt ovat hänen vihansa erityiskohteena. Saatana käynnistää viimeisen yrityksensä valitun kansan tuhoamiseksi estääkseen Jumalan lupausten täyttymisen ja Jeesuksen paluun Öljymäelle.
  • Jeesuksen toinen tulemus: Saatana sidotaan vankeuteen tuhannen vuoden ajaksi (Ilm. 20:3).

Vaikka näyn alkuosa viittaa Israelin muinaiseen menneisyyteen, sen loppuosa on vasta edessäpäin. Koska vaimon ja lohikäärmeen ilmestyminen merkiksi taivaalle edeltää taivaassa syttyvää sotaa ja lohikäärmeen karkottamista maanpäälle, näyn alku olisi mahdollista ymmärtää myös viittauksena johonkin taivaalliseen ilmiöön, mikä edeltää näyn loppuosuuden tapahtumia. Miksi muuten näky sanoisi lasta kantavan vaimon olevan suuri merkki taivaassa? Tai miksi näky viittaa taivaankappelisiin, kuten aurinkoon, kuuhun ja eläinradan 12 tähtimerkkiin? Jakeessa 4 näyn symboliikka yhdistää enkelit maailmankaikkeuden tähtiin ja sanoo Saatanan saaneen heistä puolelleen kolmasosan, kun hän lankesi kapinaan Jumalaa vastaan. Aivan kuin näyn symboliikka yrittäisi kiinnittää huomiomme myös tähtitaivaalle. Ilmestyskirjan luvuissa 6, 8 ja 9 puhutaan siitä kuinka Saatanan ja ihmiskunnan kapina Jumalaa vastaan saa ”tähdet” putoamaan maanpäälle myös paljon konkreettisemmalla tavalla.

Näissä luvuissa puhutaan todennäköisesti taivaankappaleista, kuten meteroiitteista ja astroideista (asteroidi tulee kreikan sanasta asteroeidēs, joka tarkoittaa ”tähdenkaltaista”), jotka iskevät planeetta Maahan viimeisellä vihan ajalla. Johtaako ihmiskunnan nykyinen pyrkimys valloittaa maailmankaikkeus (tai vähintäänkin meidän oma aurinkokuntamme) siihen, että Jumala tuo maailmankaikkeuden voimat meitä itseämme vastaan? Psalmin kirjoittaja sanoo, ”Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille” (Ps. 115:16). Koska Jumala on antanut ihmiselle luontaisen tarpeen tutkia luomakuntaa ja valloittaa uusia alueita, en usko että avaruudentutkimus tulisi päättymään tuhatvuotisen valtakunnan aikana. En usko, että ihmiskunta taantuisi sen nykyisestä teknologisesta edistyksestään tuhansia vuosia taaksepäin (asia mitä jotkin vihreät primitivistit pitävät toivottavana) ja alkaisi pohtia Marsin valloittamisen sijasta taas sitä miten tuli saadaan aikaiseksi. En usko, että ihmiskunnan tieteellis-teknologinen kehitys pysähtyisi tuhatvuotisen valtakunnan aikana.

Ilm. 20:8 mainitsee kuinka tuhatvuotisen valtakunnan lopussa maan näljälle kulmalla olevien kansojen ja ihmisten ”luku on kuin meren hiekka”. Ihmiskunnan suuren populaation olemassaolon mahdollistaa vain korkeasti kehittynyt sivilisaatio sillä historia on osoittanut väestön nousun korreloivan tieteen ja teknologian edistyksen kanssa. Jae 9 kertoo kuinka tuhatvuotisesta vankeudestaan vapautettu Saatana villitsee nämä kansat puolelleen ja he ”nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.” Viittaako ilmaisu ”nousevat yli maan avaruuden” jonkinlaiseen avaruudesta käsin käytävään sotaan mihin jo Yhdysvaltain presidentti Ronald Reagan pyrki 80 -luvun ”tähtiensota” hankkeellaan? Jos NASA suunnittelee jo 2030 -lukuun mennessä ihmisen lähettämistä Marsiin pysyvän siirtokunnan perustamiseksi, niin kuinka pitkälle avaruustutkimus onkaan edistynyt tuhat vuotta myöhemmin?

Tekoälyn ja singulariteetin (teoria jonka mukaan teknologian kehitys tekoälyn saralla saavuttaisi jossain kohtaa pisteen jossa se riistäytyy ihmisen hallinnasta ja ylittää ihmisaivojen kapasiteetin) vaaroista varoittava Elon Musk, Tesla Motorsin toimistusjohtaja, onkin jo puhunut siitä kuinka ihmiskunnan kehitysopillinen velvollisuus on nousta Maasta ja tultava monilla planeettoilla eläväksi lajiksi. Sama mies on sanonut tekoälyn kehityksen olevan ”demonin esiinkutsumista”  ja vaatinut tämän demonin karkottamiseksi aivojemme yhdistämistä mikrosirujen avulla tietokoneisiin, jotta Homo Sapiens voitaisiin ”päivittää” virheistä ja heikkouksista vapaaksi jumalan kaltaiseksi jälki-ihmisroduksi tai, kuten natsit sitä kutsuivat, das herrenvolk (ks. Transhumanismi tähtää ihmisyyden uudelleenmäärittämiseen). Raamattu varoitti meitä jo lähes kaksi vuosituhatta sitten tällaisesta hankkeesta, kun se puhuu Ilmestyskirjan 13. luvussa merkistä, jonka Antikristus saa hänen seuraajansa ottamaan oikeaan käteensä tai otsaan niin ”ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki” (ks. Pedon merkki teknologia tekemässä nyt läpimurtoaan kohti globaalia yhteiskuntaa ilman käteistä rahaa. Kuinka Prinssi Charles tulee olemaan tämän vallankumouksellisen siirtymän johdossa?).

Ennustiko Raamattu lopun ajan avaruustutkimuksen?

Palaan kohta syyskuun 23. päivän tähtimerkkiin ja sen mahdolliseen merkitykseen Raamatun profetioiden valossa, mutta mainitsen lyhyesti sen mitä Raamattu ennustaa lopun ajan avaruustutkimuksesta. Käsittelin aihetta paremmin jo heinäkuussa 2015 artikkelissa Avaruusluotain New Horizon ohitti Pluton. Kuinka Raamatun profeetat näkivät sen ennalta? ”Tähtien sodan” luulisi olevan George Lucasin scifi-elokuvien luoma moderni käsite, mutta Raamattu puhuu paljon taivaassa käytävästä sodasta. Tuom. 5:20 kertoo kuinka ”Tähdet taivaalta kävivät sotaa, radoiltaan ne sotivat Siiseraa vastaan.” Myös Johannes näki viimeisen hyvän ja pahan välillä käytävän tähtien sodan:

Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle… Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

Tällaisten profetioiden yhteydessä Raamattu puhuu myös Saatanan ja langenneen ihmiskunnan yrityksestä nousta taivaaseen. Profetiassa mikä viittaa Luciferiin ja Antikristukseen Jesaja 14:12 – 14 ennusti: ”Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Sinä sanoit sydämessäsi: ’Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.” Raamattu puhuu kolmen taivaan käsitteestä (2. Kor. 12:2) missä ensimmäinen taivas viittaa Maan ilmakehään, toinen ulkoavaruuteen ja kolmas Uuteen Jerusalemiin. Enkeleistä puhuttaessa Raamattu viittaa usein tähän toiseen taivaaseen eli ulkoavaruuteen ja sen satoihin miljardeihin tähtiin ja galakseihin. Ikäänkuin maailmankaikkus galaksineen, tähtineen ja eksoplaneettoineen kuuluisi enkelien valtapiiriin.

Puhuessaan Saatanan langenneista enkeleistä Paavali sanoi: ”Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.” (Ef 6:12) Ehkä ulkoavaruudessa on siis loppujen lopuksi elämää, mutta ei sellaista elämää mihin voisimme ottaa yhteyttä radioantenneilla tai taistella sitä vastaan lihassa ja veressä. Jotkut ovat myös spekuloineet, että kun Saatana heitetään enkeleineen taivaasta maanpäälle vihan ajan puolivälissä, hän tulee tänne eräänlaisen alien invaasien muodossa ja teeskentelee edustavan Maan ulkopuolista korkeampaa sivilisaatiota, jonka suuri tehtävä on valmistaa ihmiskunta sotaan toisen alienrodun eli Jeesuksen ja Hänen pyhiensä hyökkäystä vastaan. Lucifer tietysti esittäisi tämän toisen ”alienrodun” olevan ihmiskunnan vihollinen, kun taas hän on ihmiskunnan ystävä. Toisen maailmansodan jälkeen räjähdysmäisesti lisääntyneiden UFO -havaintojen myötä tällainen ajatus on saanut kannatusta joidenkin eskatologien taholta. Englannin kuningasperheen on myös raportoitu olleen kiinnostuneita UFOista ja alieneista jo vuosikymmeniä.

Näky vähäpätöisestä sarvesta Danielin 8. luvussa viittaa Antikristukseen, kun se sanoo jakeissa 9-10: ”Ja yhdestä niistä puhkesi esiin sarvi, alussa vähäpätöinen. Se kasvoi suuresti etelään päin ja itään päin ja Ihanaan maahan päin. Ja se kasvoi taivaan sotajoukkoon asti ja pudotti maahan osan siitä sotajoukosta ja tähdistä ja tallasi niitä.” Tässä taivaan sotajoukko eli enkelit assosioidaan jälleen tähtiin ja tämän mukaan Antikristuksen valta kasvaisi siten taivaan tähtiin asti. Tämä rinnastuu Jesajan aikaisempaan kohtaan missä Saatana/Antikristus ylpeilee sydämessään: ”Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan.” Raamatun kirjoittamisen aikaan tähdillä tarkoittiin tietenkin myös planeettoja ja muita tähdenkaltaisia taivaankappaleita kuten komeettoja ja meteroideja. Käytämme yhä ilmaisua ”tähdenlento” kun meteroidi palaa maan ilmakehässä. Avaruustutkimus on vienyt koko ihmiskunnan kehityksen (kehityksellä en viittaa tosin Darvinistiseen kehitysoppiin) aivan uusiin atmosfääreihin, kun lähestymme aikaa jolloin ihminen voi ensimmäistä kertaa historiassaan valloittaa toisen planeetan.

IDL TIFF file
Cassini -luotaimen henkeäsalpaava kuva Saturnuksesta.

Muinaisessa kielenkäytössä Marsin valloitus olisi merkinnyt ihmisrodun nousua tähtiin. Vielä muutama sata vuotta sitten uusien mantereiden ja tutkimattomien korpiseutujen löytämistä pidettiin yhtenä mittarina läntisen sivilisaation ylivertaisuudesta ihmisrodun henkisessä evoluutiossa (tästä syystä 1900 -luvulla syntyi rasistinen ”tieteen” suunta pohjois-eurooppalaisen ”arjalaisveren” henkisestä ylemmyydestä ihmisrodun miljardeja vuosia kestäneessä kehityksessä ameebasta Maan valloittajaksi). Nyt kun Maa on jo valloitettu ihminen suuntaa katseensa taivaan tähtiin. Vaikka ihminen on kävellyt vasta kuun pinnalla, NASA:n robottien teräväpiirtokuvat Marsin pinnalta ja Jupiterin sekä Saturnuksen lukuisista kuista, ovat merkkinä siitä että kuun valloitus oli vasta alkua aurinkokunnan myöhemmälle kolonisaatiolle. Tällä hetkellä moni voi ehkä naureskelella NASA:n suuruudenhulluille suunnitelmille lähettää ihminen satojen miljoonien kilometrien pituiselle matkalle Jupiterin tai Saturnuksen kiertoradalle. Kuitenkin, tieteellisen tiedon määrä kaksinkertaistuu joka yhdeksäs vuosi, joten kyse ei ole enää siitä valloittaako ihminen joku päivä aurinkokunnan äärilaidat vaan milloin se tapahtuu. Vuonna 2005 NASAn vastuumies Michael Griffin paljasti julkisuuteen NASA:n lopullisen päämäärän avaruuslentojen takana:

… tavoitteena ei ole vain tieteellinen tutkimus… se on myös ihmisasutuksen elinalueen laajentamisesta maan ulkopuolelle kohti aurinkokuntaa kun pääsemme ajassa eteenpäin … Pitkällä tähtäimellä yksittäisen planeetan lajit eivät voi selviytyä… Jos me ihmiset haluamme selviytyä satoja tuhansia tai miljoonia vuosia, meidän täytyy lopulta asuttaa toiset planeetat. Nyt, tämän päivän teknologia on sellaista että tämä on tuskin kuviteltavissa. Me olemme sen varhaislapsuudessa… Puhun nyt tuosta eräästä päivästä, en tiedä koska tuo päivä on, mutta tulee olemaan enemmän maan ulkopuolella eläviä ihmisiä kuin sen päällä eläviä. Meillä saattaa olla hyvin ihmisiä jotka tulevat elämään kuussa. Meillä saattaa olla ihmisiä, jotka elävät Jupiterin kuissa ja muilla planeetoilla. Meillä saattaa olla ihmisiä, jotka tekevät asuinalueensa asteroideille… Minä tiedän että ihmiset tulevat kolonisoimaan aurinkokunnan ja eräänä päivänä menevät sen ulkopuolelle.

Tämän valossa on kysyttävä, että kuinka pitkälle avaruuden valloitus on edistynyt tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan lopussa, kun Saatana päästetään villitsemään vielä hetkeksi aikaa kansoja. Kun ihmiskunta ei käytä valtavia resurssejaan enää sotimiseen, niin lähteekö avaruustutkimus kiihtyvään nousukauteen? Entä miksi Jumala luo tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen ”uuden taivaan ja uuden maan”(Ilm. 21:1) Voisiko olla niin, että ihminen on levittäytynyt tämän tuhatvuotiskauden aikana maailmankaikkeuteen ja saastuttanut jo senkin synnillään ja kapinallaan Jumalaa vastaan. Hieman kuin elokuvassa Avatar missä ihminen turmelee vuonna 2154 kauniin Pandora planeetan ekologisen systeemin ja sen asukkaiden onnen etsiessään lisää luonnonvaroja ulkoavaruudesta. Raamatun mukaan synnin tekeminen ei päättyisi vielä kokonaan edes tuhatvuotisessa valtakunnassa sillä profeetta Jesajan mukaan tässä maailmanajassa ”nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen” (Jes. 65:20). Tämän osoittaa sekin, että Saatana onnistuu viettelemään vielä suuren osan ihmiskunnasta Jumalaa ja Hänen pyhiään vastaan.

Neitsyen ja leijonan tähdistö ja juutalainen vuosi 5778

Heprealaisen siviilikalenterin nykyinen vuosi 5777 päättyy juutalaiseen uuteen vuoteen Ros HaShanaan, joka alkaa tänä vuonna keskiviikkona 20. syyskuuta ja päättyy perjantai-iltana 22. syyskuuta sapatin alkamiseen. Ros HaShanaa seuraavana sapattina eli 23. päivänä tähtitaivaalle muodostuu ilmiö, jota ei ole tapahtunut nähtävästi sitten 7000 vuoteen. Tämä ilmiö muodostuu neitsyen ja leijonan tähdistöön ja muodostaa tähtikuvion, joka muistuttaa Ilmestyskirjan 12. luvun kuvausta kuninkaan synnyttävästä naisesta, jonka jalkojen alla on kuu, vaatteena aurinko ja pään yllä kaksitoista tähteä. Alla tätä ilmiötä havainnollistetaan seuraavalla kuvalla ja kuvaselityksellä.

signinthesky
Ros HaShanaa seuraavana päivänä neitsyen tähdistö on asettunut tähtitaivaalle siten, että kuu on sen jalkojen alla, aurinko vaatteena ja kaksitoista tähteä sen pään yllä. Kaksitoista tähteä muodostuvat sekä leijonan tähdistöstä (leijona = Juudan sukukunta), että niiden kanssa konjuktiossa olevasta Venuksesta, Marsista ja Merkuriuksesta. Jupiter tunnettiin Rooman pakanuudessa taivaan kuninkaana ja 23. syyskuuta 2017 se on kulkenut yhdeksän kuukauden ajan neitsyen tähdistön kohdun alueelta sen jalkojen väliin symboloiden taivaan kuninkaan eli poikalapsen syntymää Ilm. 12:5:ssä.

Huom. aiheesta lisää dokumentissa, joka löytyy suomeksi tekstitettynä osoitteessa: http://www.tv7.fi/vod/player/58824/

Viittaako Ilmestyskirjan 12. luku tähän kyseiseen ilmiöön taivaalla? Oliko profetian syvällisempi merkitys näiden tähtitaivaan merkkien valossa tarkoitus avautua vasta vain meidän sukupolvemme ymmärrettäväksi? Vai onko kyseessä pelkkää pakanallista astrologiaa mihin Raamattu varoittaa meitä eksymästä? Entä miten tätä kaikkea tulisi tulkita jos kyseessä on todella Jumalan antama merkki? Kehottaisin karttamaan jokaista, joka opettaa tällaisten merkkien ilmoittavan tempauksen tarkan ajankohdan, vihan ajan alkamispäivän, Antikristuksen ilmestymisen tai minkä tahansa tapahtuman. Vaikka mitään erityistä ei tapahtuisikaan tänä kyseisenä päivänä, ei se tee silti automaattisesti tyhjäksi merkin profeetallista merkitystä. Usein tällaiset merkit taivaalla ja maanpäällä saattavat olla vain varoittavia enteitä siitä että jotakin dramaattista tapahtuisi hyvin pian. Esimerkiksi se, että tämä merkki ilmestyy taivaalle juuri juutalaisen uudenvuoden aikaan voi olla merkkinä siitä, että vuonna 5778 nykyinen maailmanjärjestys alkaa ajautua kaaokseen minkä jälkeen Antikristus voi perustaa sen tilalle oman globalistisen maailmanjärjestelmänsä maailmanhallituksineen ja maailmanvaluuttoineen.

JS71554598
Walesin punaisen lohikäärmeen bannerit olivat näkyvästi esillä Prinssi Charlesin virkaanvihkimisessä Walesin Prinssiksi heinäkuussa 1969.

Oman arvioni mukaan tämä ilmiö voisi olla merkkinä Antikristuksen ilmestymisen ja taivaassa syttyvän sodan lähestymisestä, jonka seurauksena Lucifer karkotetaan maanpäälle. Sen jälkeen kun Johannes havaitsee vaimoa koskevan merkin taivaalla, hän näkee myös toisen merkin: ”Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle.” Tämä kuvastaa sitä mitä pitäisi tapahtua pian syyskuun 23. päivän jälkeen: Saatanan ja hänen lapsensa Antikristuksen ilmestyminen maailmannäyttämölle. Sattumoisin ainoa tänään elävistä ihmisistä, jonka vaakunan henkilökohtaisena tunnuksena on tulipunainen lohikäärme, on Walesin Prinssi Charles, jonka vaakunan petosymboliikka vastaa myös Ilmestyskirjan 13. luvun ensimmäisen pedon symboliikkaa jolle lohikäärme antoi ”voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan” (Ilm. 13:2) ja jonka nimistä saadaan luku 666 kahdella eri kielellä heprealais-kreikkalaisessa lukusysteemissä.

Johtopäätös

Maailman tilanne on tällä hetkellä äärimmäisen vaarallinen. Pohjois-Korea uhittelee Yhdysvaltoja ja sen liittolaisia pitkänkantaman ydinohjuksillaan, jotka nykyisten arvoiden valossa voisi yltää aina New Yorkiin asti. Syyskuun 14. päivä Japanin yli lentäneen viimeisimmän ohjuskokeensa jälkeen Pohjois-Korean virallinen uutistoimisto ilmoitti upottavansa Japanin mereen ja hävittänsä Yhdysvallat ”tuhkaan ja pimeyteen”. YK:n turvallisuusneuvosta se kutsui ”pahan työkaluksi” ja sanoi ettei ”Japanin olemassaoloa enää tarvita meidän lähellämme.” Samalla Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on varoittanut Kim Jong-unia, että Yhdysvallat vastaisi mihinkä tahansa provokaatioon ”tulella ja raivolla jollaista maailma ei ole vielä koskaan nähnyt”. Syttyykö sota jo 23. päivä syyskuuta? Sota kahden ydinasevallan välillä voisi johtaa miljoonien kuolemaan ja kokonaisten metropolialueiden häviämiseen. Se johtaisi ennennäkemättömään humanitaariseen kriisiin ja laajojen alueiden saastumiseen ydinlaskeumassa. Jokainen joka on nähnyt Hiroshiman ja Nagasakin eloonjäiden kertomuksia tietää, että tällaisen sodan kauheuksia on mahdoton kuvailla. Tapahtumien visualisointi on kuin laskeutuisi Danten helvetin yhdeksänteen piiriin.

Siksi onkin äärimmäisen tärkeää muistuttaa jokaista etenkin nyt, että helvetti on todellinen paikka ja ilman Jeesusta Kristusta kukaan meistä ei pääse pakoon helvetin tuomiota. Toisin kuin Danten Jumalaisessa näytelmässä missä Dante ja Vergilius pakeni helvetistä, kukaan meistä ei pääse pakenemaan helvetin kauhuja niin kauan kuin kiellämme sen ainoan Vapahtajan, joka on lunastanut sielumme tältä iankaikkiselta tuomiolta kärsimällä Golgatan ristillä syntiemme sijaisrangaistuksen ja tulemalla ainoaksi välimieheksi ihmisen ja Jumalan välille. Vaikka pelastuisit ydintuhon jäljiltä, kukaan muu kuin Jumalan Poika ei voi pelastaa sinun sieluasi helvetin ikuiselta tulelta. Ratkaisu Hänen puoleensa kääntymiseen on tehtävä kuitenkin tässä ajassa. Kuolemasi jälkeen se on jo liian myöhäistä. Sinfonista heavy metallia soittavan kristillisen HB -bändin lyriikkaa lainatakseni:

Ymmärrys loppuu ennen kuin alkaa
Välillä täytyy korvaan huutaa
Näet kuoleman jälkeen vain yhden aamun
Myös valkenee mieli, on katumus turhaa
Sun täytyy tehdä parannus, ottaa vastaan rakkaus
Etsivä löytää, ehkei tänään tai huomenna
Hän lopulta kuivaa kaikki kyyneleet
Jotka sua on painaneet
Jumala pyytää, sinua tänään seuraamaan
Armonsa alla uudeks kasvamaan
Miljoonat nousee kauheaan aamuun
Sinulla on vain yksi mahdollisuus
Voi kuolema koittaa hyvinkin varhain
On myöhäistä silloin, on valitus turhaa
Sun täytyy tehdä parannus, ottaa vastaan rakkaus

Varoitus: musiikki ei sovi kaikille ikäpolville.


Aikainen aamu
Valtava kansa kokoontuu saamaan tuomion
On valtaistuin
Ihmisen Poika istuutuu saaden huomion

Kaikki kansat kahteen jaetaan

Lampaat oikealle, vuohet vasemmalle
Yksi toisen jälkeen paikkansa saa
Vielä äidit, lapset hetken viimeisensä saa
Ennen kun kuulen tuomioni

Ja niin, uskonveljet myös ovat siellä
Ja merkillisen hajallaan
Mahtaako Herra tuntea minut?
Varmuus on poissa kokonaan

Kun kaikki kansat kahteen jaetaan

Kuulkaa taivas, kuulkaa maa
Eihän täällä ole muuta toivoa meille
Kuin Jeesus, Herra
Armon aikaa vielä hetken
Sitten meidät tullaan tuomitsemaan
Tekojemme mukaan


 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s