Miksi uskon, että Ilmestyskirjan ensimmäinen sinetti avataan seuraavan viiden vuoden sisällä? Lopun ajan tapahtumien mahdollinen kronologia ja aikataulu.

Monille kristityille Ilmestyskirjan ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia. Minusta se on yksi Raamatun helpoimmiten ymmärrettäviä kirjoja. Sen ymmärtämiseksi on käsitettävä ensinnäkin Danielin kirjan näkyjä ja etenkin Danielin 9. luvun vuosiviikkonäkyä. Danielin ja Ilmestyskirjan näyt ovat monessa suhteessa täysin rinnakkaisia eli ne kuvaa samoja tapahtumia. Danielin seitsemännen luvun kymmensarvinen peto ottaa Ilmestyskirjan tapahtumien keskipisteen luvusta 13 lähtien. Luvussa 11 mainitaan Jerusalemin temppeli, minkä myös Danielin luvut 8, 9, 11 ja 12 liittää Antikristuksen valta-aikaan. Temppeliähän ei vielä ole, mutta Israelin ortodoksijuutalaisten uudelleenperustama Sandhedrin haaveilee kolmannen temppelin perustamisesta Temppelivuoren Kalliomoskeijan paikalle tai sen viereen. Nyt kun Donald Trump on tunnustanut Jerusalemin Israelin pääkaupungiksi ja siirtänyt USA:n suurlähetystön sinne, niin seuraavan Temppelivuorella esiintyvän terrori-iskun jälkeen Yhdysvallat voisi antaa tukensa myös Temppelivuoren haltuunottoon ja kolmannen temppelin perustamiseen. 

Tällä olisi tietenkin vaarana provosoida koko muslimaailma sotaan Israelia vastaan. Turkin presidentti Erdogan onkin jo kutsunut 57 jäsenmaan Islamilaista yhteistyöjärjestöä (OIC) muodostamaan ”Islamin armeijan” Israelin hävittämiseksi maailman kartalta. Israelin tuholla ei uhittele enää vain Iran, vaan nyt myös Turkin yksinvaltainen islamistipresidentti, joka haaveilee Ottomaanien imperialistisen vallan elvyttämisestä vuoteen 2023 mennessä. Tämä on satavuotta siitä kun Ottomaanien vuosisatoja hallinnut kalifaatti lakkautettiin ensimmäistä maailmansotaa seuranneen Turkin itsenäisyyssodan jälkeen vuonna 1923. Mielenkiintoisesti vuosi 2023 on myös se mihin Danielin näyt viittaavat nykyisen aikakauden loppuna luvuissa 7 ja 12 (ks. Ranskan presidentti Emmanuel Macron aikoo perustaa nyt kymmenen valtiota käsittävän Euroopan puolustusliiton, mikä sisältäisi myös ensivuonna EU:sta eroavan Britannian. Nouseeko Ilmestyskirjan kymmensarvinen peto hajoavan EU:n seuraajaksi? Entä onko Rooman paavien valta tulossa tiensä päähän vuonna 2023?).

Vuosi 2023 vaihtuu vain alle viiden vuoden päästä tästä. Mikäli Donald Trump valitaan vuonna 2020 nelivuotiselle jatkokaudelle, hän olisi yhä Yhdysvaltain presidenttinä vuonna 2023 (ellei häntä sitten salamurhata ennen tätä). Temppelin perustaminen tapahtuu luultavasti aikana, josta Danielin ja Ilmestyskirjan näyt käyttävät termiä vihan tai ahdistuksen aika. Daniel 12:1-2 sanoo: ”Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.” Samassa näyssä sanotaan:

Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää. Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää. Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa.”

Jokapäiväinen uhri viittaa Vanhan liiton temppelipalveluksen uudelleenkäynnistämiseen ja hävityksen kauhistus Antikristuksen temppeliin asettamaan epäjumalaispalvelukseen, joka mainitaan myös kohdissa Dan. 8:13, 9:27 ja 11:31. Tällä profetialla on kuitenkin myös pitkän ajan historiallinen täyttymys missä päivät viittaa vuosiin (Hes. 4:6) ja missä 1335 ”päivää” täyttyy tammikuussa 2023 (ks. Profetia hälytys: Prinssi Charles vieraili Jerusalemissa Shimon Peresin hautajaisissa juuri ennen riemuvuoden loppua merkittävänä askeleena kohti Dan. 9:27:n täyttymystä prinssistä, joka käynnistää 70. vuosiviikon. Mitä voimme odottaa tapahtuvan seuraavan kolmen vuoden sisällä?) Samoin paavinvallan (Antikristuksen esikuvan) 1260 päivää (vuotta) täyttyy vuonna 2023 Daniel 7:25:n mukaisesti, kuten perustelin äskeisessä artikkelissani. Yläpuolinen profetia 1335 päivästä jättää avoimeksi sen mitä tämän aikamääreen jälkeen tulisi tapahtua, kun  puhumme sen pitkän ajan päivä=vuosi tulkinnasta.

Se voisi viitata esimerkiksi kolmannen temppelin perustamiseen, kun nämä 1335 vuotta (360-päivän profeetallista vuotta) lasketaan al-Aqsa moskeijan perustamisesta vuonna 707 mihin näky viittaa tässä hävityksen kauhistuksena (tämä itsessään tapahtui 1260 profeetallista vuotta näyn ilmoitushetkestä vuonna 536 eKr. ja toiset 1260 vuotta myöhemmin Israelin hallitus Knesset perustettiin helmikuussa 1949). Mutta tämä on vain pelkkää spekulaatiota. Danielin seitsemännen luvun osalta voimme tehdä tarkempia johtopäätöksiä siitä mitä tämän ajan umpeutuessa tulisi tapahtua. Daniel 7:7-14 ennustaa:

Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea. Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui. Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta. Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin. Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten. Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

Kuten kävin tätä jo aikaisemmissa artikkeleissani läpi, neljännen pedon kymmenen sarvea täyttyi  näyn ensimmäisessä vaiheessa vuonna 476 jKr, kun Rooman valtakunta jakaantui Länsi-Rooman tuhoutuessa kymmenen kuninkaan kesken. Pienen sarven nousu viittasi paavinvallan nousuun, kun Kaarle Suuri kodifioi hänen isänsä Pipin Pienen lahjoituksen Rooman paaville, jotka tekivät hänestä ensimmäistä kertaa maallisen hallitsijan. De facto (käytännössä) tämä tapahtui jo vuonna 756, mutta de jure (lain mukaan) se tapahtui vasta 781, kun paavi painatti  myös ensimmäiset paavilliset kolikkonsa. Tätä edelsi ”kolmen edellisen sarven putoaminen sen edestä”, kun Länsi-Roomaa seurannut Odovakarin, Ostrogoottien ja Ravennan Eksarkaatin (Itä-Rooman) valta tuhottiin Italiassa paavinvallan tieltä. Jakeessa 25 mainitaan, että pienen sarven valta tulisi kestämään ”aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa”, mikä Ilmestyskirjan mukaan vastaa 1260 päivää (Ilm. 12:6,14), eli päivä=vuosi periaatteella 1260 vuotta.

Nämä 1260 vuotta tulisi laskea edelleen 360-päivän profeetallisilla vuosilla, koska Ilmestyskirjan mukaan 42 kuukautta vastaa 1260 päivää eli jokainen kuukausi on siten 30 päivää ja yksi vuosi 360 päivää. Tällä periaatteella paavinvallan ”aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa” täyttyy vuonna 2023, kun lähtökohtana on vuosi 781 jolloin Kaarle Suuri laillisti isänsä Pipin Pienen lahjoitukset paavi Stefanus III:lle. Mitä tämän aikamääreen umpeuduttua tulisi sitten tapahtua? Paavien maallisen vallan päättyminen on ainakin yksi asia mitä tämä profetia edellyttää. Mutta tämän lisäksi jakeiden 9-14 tulisi tulla myös toteen. Monet saattaa ajatella, että jakeet 9-14 viittaa tässä vain tuhatvuotisen valtakunnan alkuun, koska Ihmisen Pojalle (joksi Jeesus identifioi itsensä) ”annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.” Mutta tarkemmin katsoen tässä viitataan samoihin tapahtumiin mistä Ilmestyskirjan luvut 4 – 7 puhuu.

Ilmestyskirjan 4. luku mainitsee taivaassa olevan Jumalan valtaistuimen ja sen edessä palavat tulisoihdut. Daniel sanoo: ”Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä.” Johanneksen ilmestys sanoo: ”Ja valtaistuimesta lähti salamoita ja ääniä ja ukkosen jylinää; ja valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä.” Daniel mainitsee valtaistuista ympäröivät 101 miljoonaa enkeliä: ”Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä.” Johanneksen Ilmestys sanoo: ”Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat.” (Ilm. 5:11) Daniel mainitsee myös seitsemällä sinetillä suljetun kirjakäärön: ”Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.” Johanneksen näyssä tätä kuvattiin näin:

Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: ”Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä”. Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan. Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä. Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset, ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: ”Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä”.

Jokainen voi nähdä tästä, että Daniel 7:9-10 on rinnakkaiskuvaus Ilmestyskirjan luvuille 4 – 5. Välittömästi tämän jälkeen Daniel mainitsee, ”Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten. Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.” Pienen sarven tuomio sen 1260 vuotisen valtakauden jälkeen tapahtuu siis sen jälkeen, kun ”Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin” tai kun teurastettu Karitsa ottaa kirjakäärön valtaistuimelta istuvan kädestä ja avaa sen kuusi ensimmäistä sinettiä. Pienen sarven tuomiota seuraa taas se, että ”taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä.”

Huomaa, että Ihmisen Poika ei tule tässä kohtaa vielä maanpäälle vaan Vanhaikäisen tykö, jolloin hänelle ”annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä.” Myös tämä on yhdenmukainen Ilmestyskirjan lukuihin 5 – 7. Teurastettu Karitsa saapuu Jumalan tykö jo luvussa 5 ja luvussa 7 Hänen luokseen saapuu ”suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään.” Perustelin jo kirjani ensimmäisessä luvussa sen miksi tämän suuren joukon tulisi olla ylösnoussut seurakunta, jonka Jumalan Karitsa on lunastanut verellään  ”kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä”. Scofieldin viiteraamattuun perustuva valtavirran näkemys – mitä valtaosa Amerikan dispensationalistisista profetiaopettajista yhä kannattaa – sanoo, että seurakunnan ylösotto olisi kuvattu jo Ilm. 4:1:ssä Johanneksen taivaaseenoton yhteydessä ja seurakuntaa olisi symbolisoitu 24 vanhimman hahmossa (ks. Keskustelua tempauksen ajankohdasta).

Tämä ei voi pitää paikkansa vaikkapa jo sen valossa, että seurakuntaa symboloivan seitsemän seurakunnan sanotaan toimivan maanpäällä Johanneksen taivaaseenoton jälkeenkin kohdassa Ilm. 5:6. Lisäksi, 24 vanhinta puhuu seurakunnasta monikon kolmannessa persoonapronomissa: ”Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä”. Jos 24 vanhinta olisi ylösnoussut ja kirkastettu seurakunta, he sanoisivat että Karitsa on tehnyt ”meidät Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi” ja että ”me tulemme hallitsemaan maanpäällä.” Mutta sen sijaan he puhuvatkin ”heistä” tuona joukkona kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista; ja tällaista joukkoa ei mainita taivaassa ennen kuin vasta Ilm. 7:9:ssä. Ei tämän pitäisi mitään rakettitiedettä olla. Asiaa sekottaa vain vuosikymmeniä opetetut väärät tulkinnat.

Kaikesta edellämainitusta voitaisiin muodostaa siis seuraava kokonaiskuva. Danielin 7. luvun pieni sarvi nousi valtaan näyn ensimmäisessä täyttymyksessään vuonna 781, kun Kaarle Suuri vahvisti de jure paavillisen valtion legimiteetin paavi Hadrianus I:lle ja pani siten paavinvallan 1260 profeetallista vuotta käyntiin. Tämä ennaltamäärätty aika täyttyy vuonna 2023. Dan. 7:10:n mukaan paavinvallan tuomiota tulisi edeltää Ilmestyskirjan 5. luvun tapahtumat missä Karitsalle annetaan seitsemällä sinetillä suljettu kirjakäärö. Dan. 7:13-14:n valossa sitä kuitenkin seuraa Ilmestyskirjan 7. luvun tapahtumat missä kuvataan seurakunnan saapumista taivaaseen, kun ”itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.” (1. Tess. 4:16-17) Tämän asian hahmottamisen helpottamiseksi käyn vielä uudestaan näyn kokonaisuudessaan läpi selitysten kera:

Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. [Neljäs peto=Rooman valtakunta]

Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea. [Viittaa Länsi-Rooman kukistumista seuranneisiin kymmeneen kuningaskuntaan]

Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui. [Viittaa paavinvallan nousuun vuonna 781 sen jälkeen kun kolmen aikaisemman ”sarven” valta oli kukistettu Italiasta vuosiana 476 – 751]

Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta. Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin. [Viittaa Ilmestyskirjan lukuihin 4 – 6, kun seitsemällä sinetillä suljettu kirjakäärö avataan seurakunnan ylösoton edellä]

Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten. [Viittaa paavinvallan ennaltamäärättyyn tuomioon sen 1260 vuotisen valtakauden jälkeen eli vuonna 2023]

Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. [Viittaa Ilmestyskirjan 7. luvun tapahtumiin, kun Ihmisen Pojan eteen tuodaan kaikki kansat, kielet ja heimot seurakunnan ylösotossa].

Eli tällaisen kronologian valossa seurakunnan ylösotto ei tapahtuisi ennen vuotta 2023, mutta Karitsan tulisi avata Ilmestyskirjan ensimmäinen sinetti ennen vuotta 2023. Ilmestyskirjan ensimmäinen sinetti viittaa Antikristuksen esiintuloon:

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: ”Tule!” Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

Tämän kohdan on ymmärretty viittaavan Antikristukseen, joka pyrkii jäljittelemään Jeesusta, joka palaa taivaasta myös valkoisella ratsulla (Ilm. 19:11). Yllä demonstroitu kronologia on hyvin uskottava siinäkin mielessä, että Ranskan presidentti Macron saattaa käynnistää tässä kuussa kymmensarvisen pedon lopullisen täyttymyksen, kun hän tuo yhteen kymmenen Euroopan maata Euroopan sotilaallisen liiton muodostamiseksi. Pienen sarven eli Antikristuksen nousun tulisi seurata Danielin näyn mukaan näitä kymmentä aikaisempaa. On siis hyvinkin mahdollista, ettei Antikristuksen nousu ole enää kymmenien vuosien päässä tulevaisuudessa, vaan tapahtuu todennäköisesti jo seuraavan viiden vuoden sisällä. Antikristuksella on jousi, mikä viittaa hänen tapaansa valloittaa maailma salavihkaa oveluudella ja juonilla, kuten Daniel 8:23 ja 11:21 hänestä ennustaa. Hänen valtaannousuaan seuraa suuri sota sillä Ilm. 6:3-4 sanoo:

Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: ”Tule!” Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka. 

Punaiselle sodan hevoselle annettiin valta ”ottaa pois rauha maasta”. Tämä näyttää viittaavan siihen, että Antikristus saisi alkuunsa aikaan jonkinlaisen väärän rauhan ja turvallisuuden maanpäälle. Tämä sota on todennäköisesti sama kuin Hesekiel 38-39:ssä ja Jooel 2:ssa mainittu Googin pakanaliittouman sota Israelia vastaan. Monet kristityt opettavat, että seuraava merkittävä profeetallinen tapahtuma Jumalan profeetallisessa almanakassa olisi Googin sota. Kyllä tämä on selvästi lähentymässä ja kaikki ajan merkit ovat jo valmiita Googin sotilasliittouman syntyyn Venäjän, Iranin, Turkin, Libyan, Sudanin, ym. kesken Israelin hävittämiseksi. Mutta Ilmestyskirjan mukaan tätä sotaa edeltäisi Antikristuksen valtaannousu Euroopan kymmenvaltioliiton keskeltä.

Ylipäätään monilla kristityillä on tapana sivuuttaa koko kysymys Antikristuksen henkilöllisyydestä, koska heidät on kasvatettu siihen virheelliseen ajatusmalliin, jonka mukaan seurakunnan ylösotto edeltäisi Laittomuuden ihmisen ilmestymistä ja paljastumista. Näin ollen he sanovat usein, ettei kristittyjen tehtävä ole odottaa Antikristusta vaan Kristusta. Minusta koko argumentti on hieman hassu ja usein tuntuu, että sitä käytetään vain kiertoimauksena Scofieldin viiteraamatun oppien edistämiseen siitä, ettei Laittomuuden ihmistä olisi edes mahdollista tunnistaa ennen seurakunnan ylösottoa. Miksi kukaan kristitty nyt odottaisi Antikristusta enemmän kuin Kristusta? Miksi odottaisin miestä, joka pettää miljardit ja johtaa heidät helvetin ikuisiin liekkeihin (2. Tess. 2:10, Ilm. 14:9-11)?

Yhtä vähän kuin odotan ydinsotaa odotan Antikristuksen tulemusta. Totta kai haluan nähdä ennustusteni ja teorioideni tulevan toteen, kun olen uhrannut koko elämäni niiden tutkimiseen, mutta on eri asia odottaa jonkin ennustuksen käyvän toteen kuin odottaa innoissaan miljardien ihmisten kuolemaa. Profetioiden tutkimus on minulle mielihyvän lähde, mutta samalla se on myös eksistentiaalisen ahdistuksen lähde. Kuka nyt haluaisi tietää tulevaisuuden jos tulevaisuus kertoo sinulle, että maailmaa odottaa seitsenvuotinen ahdistus ja lukemattomien ihmisten ikuinen tuomio tulisessa järvessä. Monesti Ilmestyskirja on minulle kuin jonkinlaista kauhuelokuvaa, jonka toivoisin olevan pelkkää satua, mutta valitettavasti se ei vai ole. En kai minä odota Harmageddonia vaikka siitä kirjoitankin ja esitän perusteita sen läheisyyden puolesta.

Lopun ajat ovat kristityille kuitenkin vapautuksen ja lohdutuksen sanoma sillä Jeesus sanoi: ”Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” (Luuk. 21:28) Paavali sanoi, ettei ”Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta” (1. Tess. 5:9). Suuri ahdistus on tarkoitettu niille, jotka ovat ylenkatsoneet meidän syntiemme edestä Golgatalla maksetun hinnan ja siksi ”Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.” (2. Tess. 1:6-7). Ilm. 7:16-17 on lohdullinen sanoma siitä ilosta mikä Kristuksen pyhiä odottaa taivaassa jos he pääsevät vain perille asti:

Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle, sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.

Totta kai meidän kaipauksemme täytyy olla tämän lupauksen omistamisessa  Jeesuksessa Kristuksessa. Totta kai meidän katseemme tulee olla Hänessä, joka yksin kantoi meidän syntiemme kuorman sovittaen ne verellään Jumalan edessä ja joka puolustaa meitä nyt taivaassa Saatanan syytöksiltä (Ilm. 12:10). En odota Antikristusta, mutta uskon hänen ilmestymisensä olevan yksi ajanmerkki, joka osoittaa Jeesuksen tulemuksen läheisyyttä (2. Tess. 2:3). Toiseksi, minusta olisi vastuutonta olla varoittamatta kadotukseen matkalla olevia ihmisiä Antikristuksen henkilöllisyydesta jos meillä on tarpeeksi raamatullisia todisteita hänen henkilöllisyytensä puolesta. Tehtävässäni ei ole kyse mistään hauskasta leikistä. On kristittyjä, jotka haluvat spekuloida ja pohdiskella näitä kysymyksiä vain omaksi mielihyväkseen. Mutta itseäni motivoi se minkä Ilm. 14:9-11 ennustaa:

Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

Johtopäätös

Suurin osa ihmisistä sivuuttaa ehkä Antikristuksen identiteettiä koskevat kirjoitukseni pelkällä pilkalla ja ylenkatseella, mutta jos niiden kautta edes yksikin välttyisi tältä hirveältä iankaikkiselta kohtalolta, niin työni ei ole ollut silloin turhaa. En usein voi ymmärtää kuinka hyvä Jumala voi kiduttaa ihmistä aina ja iankaiken, mutta minun tehtäväni ei ole kyseenalaistaa Jumalan auktoriteettia ja oikeutta vaan olla uskollinen siinä tehtävässä, joka minulle on annettu (luotan siihen, että kerran taivaassa ymmärrän senkin mitä en tällä hetkellä vielä käsittäisikään). Toisaalta jos väite ”Kristittyjen ei tule odottaa Antikristusta vaan Kristusta” viittaa siihen, että Jeesus Kristus tulisi säilyä aina uskomme ykkösasiana eikä kristittyjen erilaiset näkemykset eskatologiasta, niin siihen sanon vain ”aamen”. Minua suorastaan inhottaa sellainen kristillisyys missä riidellään pienimmistäkin oppikysymyksistä ja unohdetaan Jeesuksen tärkein käsky rakastaa toisiamme niin kuin Hän on rakastanut meitä. Olen sanonut aina, että kirjoitan tästä aiheesta vai niille, jotka siitä ovat itse kiinnostuneita. En tyrkytä teorioitani agressiivisesti kenellekään.

En ala riitelemään ihmisten kanssa, joilla saattaa olla erilainen käsitys lopun ajoista kuin itselläni. Jos väittelen jostain, niin pyrin väittelemään aina sivistyneessä, asiapohjaisessa  ja toisia kunnioittavassa hengessä. En ala haastaa riitaa elleivät he sitten itse halua väkisin riidellä minun kanssani. En käänny veljiäni ja sisariani vastaan ja ala herjata heitä sen tähden jos heillä on erilainen tulkinta lopun ajoista tai eri Antikristus-kandidaatti. Valitettavasti jotkut ”kristityt” käyttäytyvät tälläkin tavoin ja itsekin olin sellaisen kanssa läheisessä kirjeystävyydessä yli vuoden ajan. Jeesus sanoi, että jokainen puu tunnetaan sen hedelmistään. Jos kylväisin vain katkeraa riitaa kristittyjen keskuuteen tai kiihkoilisin ”oikeaoppisuuden” puolesta muita kristittyjä mollaamalla ja alaspainamalla, niin hedelmäni jo osoittaisivat sen etten ole liikenteessä oikealla asialla. Kuten jo sanoin, tarkoitukseni ei ole jakaa kristittyjä näiden kysymysten suhteen tai hajottaa seurakuntia. Jos joku sellaista tekee, niin minä en ole häntä lähettänyt. Joiltakin lukijoiltani olen kuullut asian olevan täysin päinvastoin – että heidän aiemmat ystävänsä käänsivät heille selkänsä ”hairahduttuaan” tällaisen ”huuhaasivuston” lukijaksi.

 

Mainokset

2 comments

  1. hei

    Olen hiukan pohtinut tuota tempausta ja muuta. Luin eenokin kirjaa ja siinä sanottiin, että synnintekijät poistetaan maailmasta, samaa tarkoitetaan ilmeisesti ilmestyskirjan petojen tuhoamisella. Puhutaan ruumiin hävittämisestä, eikö se ole aika yksiselitteisesti sitä, että ihmisten fyysinen olemus katoaa maanpäältä.

    Jos siis uskovat temmataan taivaaseen ja synnintekijät eli pedon palvelijat taasen hävitetään tyystin maanpäältä, ketä tänne on enää jäämässä ja mitä varten?

    Liked by 1 henkilö

    1. Moi Atro. Pedoillahan tarkoitetaan Danielin kirjassa valtakuntia (ks. Dan. 7:23). Ilmestyskirjassa pedot taas viittaa sekä valtakuntiin, että niitä hallitseviin yksilöihin. Eli Ilmestyskirjan 13. luku kahdesta pedosta ei ole profetia niinkään kahdesta valtakunnasta vaan kahdesta maailmahallitsijasta – ensimmäinen peto viittaa Antikristukseen ja toinen hänen väärään profeettaansa. Tämä ilmenee selvästi esim. jakeista Ilm. 13:6,17 ja 19:20. Ilmestyskirja sanoo, että Antikristus ja väärä profeetta heitettiin elävältä ”tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.” Uskovat temmataan taivaaseen, mutta vain siksi ajaksi kun Antikristus hallitsee maanpäällä. Myös Eenokin kirjassa sanotaan Juudaksen kirjeen lainaamana: ”Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: ’Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet’. (Juud. 1:14-15). Jeesus palaa siis maanpäälle seurakunta-ajan pyhien kanssa, jotka temmataan vihan aikana taivaaseen. Johannes näki, että Jeesusta seuraa ”ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.” Nämä eivät ole enkeleitä vaan kaikki Jeesuksen verellä vaatteensa valkaisseet kristityt, jotka palaavat Hänen kanssaan maanpäälle. Ilm. 20:4-6 sanoo:

      Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

      Kristityt hallitsevat siis maanpäällä tuhatvuotisessa valtakunnassa yhdessä Kristuksen kanssa. Tämä on profeetta Jesajan ennustamaa universaalia rauhan ja hyvinnoinnin aikaa, jolloin Jeesus ”tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.” (Jes. 2:4). En osaa sanoa vielä varmuudella, että onko kaikki asukkaat tässä valtakunnassa vain seurakunta-ajan pyhiä. Ilmestyskirjan mukaan maailman nykyisestä väkiluvusta kuolee vihan ajan ahdistuksissa ainakin kolmasosa (Ilm. 9:15). Tämä tarkoittaisi, että yli neljä miljardia jää henkiin. Matteuksen evankeliumin 25. luvussa sanotaan, että Jeesus kokoaisi kaikki kansat oikealle ja vasemmalle puolelle Hänen takaisintulonsa jälkeen. Tuo luku antaisi ymmärtää, että nämä kansat jaetaan sen perusteella miten he ovat kohdelleet lähimmäisiään ja ihmisistä kurjimpia tässä maailmanajassa. Heitä ei siis jaeta sen perusteella ovatko he uskoneet Jumalan ainokaisen Pojan nimeen ja ottaneet Hänen evankeliumiaan vastaan. Vanhurskaille Jeesus sanoi: ’Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. ” Vuohille Hän taas sanoi: ”Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.” Epäselvää on onko kyseessä uskovat ja ei-uskovat vai jaotellaanko vihan ajasta selviytyneet uskomattomatkin vielä sen perusteella miten he ovat vaeltaneet tässä maailmanajassa. Kyllä nimittäin uskomatonkin voi tehdä Jeesuksen mainitsemia vanhurskaita tekoja, ruokkia nälkäisiä, vaatettaa alastomia ja käydä katsomassa yksinäisiä ja sairaita. Ja toisaalta on monia uskovia, jotka eivät näin toimi.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s